mystery shopping

Mystery shopping kan øge din virksomheds salg

Har du overvejet at benytte dig at mystery shopping som en metode til at øge din virksomheds service niveau og dermed jeres salg? Det er en særdeles effektiv metode som tester service niveauet i jeres virksomhed, og samtidig giver jer redskaberne til at blive endnu bedre.

Hvad er mystery shopping helt præcis?

Hvis du ikke kender ret meget til mystery shopping, så lad mig uddybe hvad det helt præcist er. En mystery shopper er en såkaldt testkøber, som en virksomhed som Servicemind sender ud til forskellige virksomheder, som har betalt for denne service/metode. Det kan altså være en butik hvor mystery stopperen kommer ind og gerne vil købe en vare. Ved mystery shopping stilles der forskellige spørgsmål for at teste at den ansatte en butikken, har den rette kompetence og lyst til at hjælpe kunden.

Personalet i butikken er altså ikke klar over at denne kunde er en mystery shopper, og det er hele meningen med denne metode. På den måde kan virksomheden nemlig få et indblik i om personalet er godt nok trænet i de produkter butikken fører, og om de giver en god service. Der ses ofte på om man bliver budt velkommen i butikken, om man bliver tilbudt hjælp, og om den ansatte generelt en god hjælp når det kommer til at finde den vare kunden søger.

Hvad er fordelene for din virksomhed?

Når en mystery shopper har udført sit arbejde som test kunde i din virksomhed, udfylder de informationer om oplevelsen og kommer derefter med en tilbagemelding til virksomheden. Her kan virksomheden så evaluere på hvad der allerede gøres godt, og hvor der kan arbejdes på forbedringer. Mystery shopping er en rigtig god investering når du driver en service virksomhed.

I Danmark har vi generelt et højt service niveau, men det gør samtidig også at vi danskere er ganske forvente som kunder. Vi finder os ikke i dårlig opførsel fra virksomhedens side, og bryder os ikke om ansatte som taler privat eller ignorerer os, når vi handler. Vi har en høj forventning til service niveauet, og netop derfor er det godt hele tiden at holde det up-to-date. Mystery shopping kan foregå i alle former for service virksomheder.

Det er især almindeligt i butikker – det kan være alt fra luksus mode butikker til fastfood kæder, men det kan også være hos en mekaniker eller et hotel. Dog kan mystery shopping også foregå via telefon og email hos virksomheder som f.eks. sidder med kundeservice eller som har en B2B korrespondence. Måske det kunne være fordelagtigt for lige netop din virksomhed.